måndag 19 september 2016

Lektion i muntligt berättande

Lektion i muntligt berättande

 
Berättande under skoltid
Min LLU berättar något varje dag, nästan varje lektion. Det uppstår ofta situationer där hon knyter an till värdegrunden och verkliga händelser. Det kan vara en berättelse från någon resa hon gjort eller om någon släkting eller ett tv-program. Ofta knyter hon an till tidigare lektioner.

Lektionsplanering
Klasstorlek: 23 elever. Tid: 40 min.

Berättelse
Först berättar jag Bellman på en öde ö för eleverna. Jag talar om innan att jag ska göra mitt bästa för att ha så bra inlevelse jag bara kan. Det är med våra röster och kroppsspråk vi kan göra skillnad på en bra och en riktigt bra berättande-stund. Jag drar ett exempel då jag pratar ljust och pipigt och ställer frågan, Vad ser ni framför er? De ser nog ingen elefant eller elak tjuv. Varför?

Jag har valt att berätta en Bellman-historia för eleverna för att jag själv tyckte dem var så roliga när jag var barn.
Det var norsken, tysken och bellman som var strandsatta på en öde ö mitt ute i havet. De hittade en flaska som låg och flöt i vattnet vid strandkanten. När de öppnade flaskan flög det ut en ande ur den. – Åååhhh, tack snälla för att ni släppte ut mig! Som tack ska ni få var sin önskning. Norsken sa: Jo jag längtar efter mina barn så mycket så jag önskar att jag får komma hem igen. Vips! så var han hemma igen. Tysken, han längtade så efter sin mamma så han önskade också att han fick komma hem igen. Och vips! så var han hemma igen han också. Ja då var det Bellmans tur. Bellman satt och klurade en liten stund men sa till slut: Jag börjar ju känna mig riktigt ensam nu. Jag tror bestämt att jag önskar tillbaks mina bästa vänner, Norsken och Tysken! Och vips! så satt de där på sin öde ö mitt i havet igen alla tre… 

Övning
Vad? Vem där? I den här övningen/leken tränar eleverna sin förmåga att sätta sig in i en annan persons beteende, genom fantasi och muntligt berättande.

Hur? Läraren har förberett en låda med bilder på olika människor. Var och en av eleverna får dra en bild ur lådan. En och en får de komma fram och stå inför klassen med sin bild. Läraren ställer några frågor: Vad heter personen på bilden? Var befinner hon/han sig? Varför är hon/han där? Vad har hon/ han för framtidsplaner?
  
Varför? Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade. Genom rika möjligheter att samtala, läsa och skriva ska varje elev få utveckla sina möjligheter att kommunicera och därmed få tilltro till sin språkliga förmåga.

Så här gick det
Lektionen gick överlag riktigt bra. Eleverna var schyssta, hejade och gav applåder till varandra. Jag hade två klasser i följd á 40 min. Alla utom en elev (av 45 st.) deltog i upplägget och tyckte det var roligt. Det var lite kort om tid men alla hann komma fram. Jag hade behövt 10 minuter extra tid för att kunna utveckla ”intervjun” ytterligare. Då syftet var att de skulle få träna sin fantasi och förmågor i att tala inför publik så var resultatet mycket lyckat. Det blev en härlig stämning i klassen under lektionen!

/Lisa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar