Summering av första veckan
Första veckan är avklarad och en ny vecka är påbörjad. Jag
fick förra veckan hålla min första lektion. Svenska stod på schemat och vi
gjorde en skrivövning där jag använde mig av lässtrategin spådamen. Jag läste en bit ur boken Världens elakaste fröken och sedan fick eleverna skriva en
fortsättning på berättelsen. Resultatet var minst sagt varierat. Vissa elever
skrev en fortsättning med en fördjupning och ett avslut på ca ett A4 medan
andra fick ihop några meningar som handlade om bajs och mord, ungefär. Jag
förklarade att vi nästa lektion ska arbeta vidare med berättelserna och
fördjupa oss i vad som kännetecknar en berättande text.
Det var jättekul att få
hålla i en lektion på egen hand! När några elever efteråt sa att de tyckte det
varit kul och att de tycker jag är snäll är ju en sån egoboost!!!
Förutom svenska-lektionen jag fick planera och undervisa har
jag högläst ett par gånger (läraren läser högt 20 minuter varje dag ur boken Bröderna
Lejonhjärta). Utöver det går jag runt i klassen och hjälper elever som påkallar
hjälp genom handuppräckning. Jag har också jobbat mycket med elever som har
svårigheter att koncentrera sig. Att sitta lite enskilt och jobba med dessa elever
har ofta varit dagens höjdpunkt. De har mycket spännande tankar och vissa har
ett mycket bra språk. Med bra språk menar jag att de i vissa fall har större
vokabulär än övriga elever och ett sätt att berätta på som fångar ens
uppmärksamhet. När de väl utmanar sig själva och fokuserar blir det ofta
riktigt bra undervisning. Men vägen dit kan vara lång och ta på tok för mycket
tid ifrån övriga elever. Det saknas tyvärr resurser till dessa elever. Frågan
blir vart man ska dra gränsen? När skickar man ut en elev? Hur många gånger ska
man säga till och försöka tysta och lugna?
Jag känner att jag har så otroligt mycket kvar att lära men
det är sjukt kul så det ser jag bara fram emot!
/Lisa
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar