Svar på skolinspektionens krav:
1. Det
finns ett skolbibliotek i skolans lokaler. Biblioteket är bemannat med en
bibliotekarie, Tisdagar, Onsdagar och Torsdagar, kl. 8-10. Övrig tid är det
klassens lärare som tillgodogör eleverna tid i biblioteket. Lån av böcker görs
dock endast när biblioteket är bemannat av bibliotekarien. Någon arbetsplan för
biblioteket kände bibliotekarien inte till. Men hennes engagemang är stort när
eleverna kommer dit för att låna böcker. Biblioteket är uppskattat av eleverna.
Det lånas ut ca 45 böcker vid varje öppet tillfälle. Alltså ca 135 böcker i
veckan.
2. Förutom
i biblioteket omfattar även skolan böcker, facklitteratur samt andra medier i
klassrummen. Skolan prenumererar inte på några tidskrifter och ljudböcker finns
inte heller till förfogande. Skolan har en budget på 8000 kr till biblioteket
per läsår. Eleverna har var sin iPad som tilldelats dem av skolan för att använda
sig av i skolarbetet varje dag. Det används även ett program som heter Mimio (liknande en smartboard som är
kopplad till en dator) och en Hovercam
(modern overhead för att visa stillbilder) på vissa lektioner. Eleverna får
ibland gå in på sina iPads och göra övningar eller prov i ett program som heter
Socrative. Det är ett program där
lärarna själva programmerar olika test i olika ämnen. Eleverna har ett eget
inlogg och lärarna kan efteråt se hur många rätt varje enskild elev fick.
Svaren visar sig direkt. Det är uppskattat och de flesta elever tycker att
det är kul.
3. Eleverna
läser sin ”bänkbok” en stund tyst varje dag och läraren högläser 20 minuter varje
dag. För tillfället är det Astrid Lindgrens, Bröderna
Lejonhjärta som högläses. Det satsas på läsning och skrivning just nu.
Eleverna har även fått ett läs-schema där de uppmanas att läsa 15 minuter varje
dag på fritiden. Det är en läxa och målsman ska signera schemat varje dag om
eleven genomfört läsningen. Efter en vecka lämnas läs-schemat in och eleverna får
ett nytt med jämna mellanrum (ca varannan vecka). Böckerna får de låna i skolbiblioteket såklart.
/Lisa
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar